Veelgestelde vragen Witte Werkster
Algemene vragen
- Hoe regel ik een witte werkster (m/v) via jullie?
- Vinden jullie gegarandeerd een witte werkster (m/v) voor mij?
- Wat als de witte werkster (m/v) niet aan mijn wensen voldoet?
- Zijn jullie ook actief in mijn woonplaats?
- Welke leeftijd heeft de witte werkster (m/v)?
- Ik ontvang geen mail van jullie, hoe kan dat?
- Kunnen jullie mij garanderen dat ik word gekoppeld aan een witte werkster (m/v) met ervaring?
- Is de hulp altijd een vrouw?
- Wat wordt er gedaan om de kwaliteit van de witte werkster (m/v) te vergroten?
Financiële vragen
- Hoe betaal ik mijn abonnement?
- Ik heb nog geen witte werkster (m/v), moet ik al maandelijks betalen?
- Betaal ik aan jullie of aan de witte werkster (m/v) zelf?
- Betaal ik de witte werkster (m/v) nog vakantiegeld?
- Wat kan ik voor het uurtarief van € 15,- van mijn witte werkster (m/v) verwachten?
- Ik wil mijn abonnement opzeggen, hoe doe ik dat?
- Waar zijn de maandelijkse kosten van het abonnement voor?
- Heeft de witte werkster recht op een reiskostenvergoeding?
Procedurele vragen
Wetgeving
Overige vragen
Algemene vragen
Hoe regel ik een witte werkster (m/v) via jullie?
Je vindt een witte werkster door het inschrijfformulier in te vullen en een aanvraag te doen. Vervolgens zoeken wij een geschikte witte werkster voor jou.
Vinden jullie gegarandeerd een witte werkster (m/v) voor mij?
De kans is klein dat wij geen witte werkster voor je vinden. Wij hebben de grootste database van Nederland. Het kan zijn dat wij op het moment van de aanvraag geen witte werkster hebben die aan jouw opgegeven eisen voldoet. Als dit het geval is, hoor je dit binnen elf werkdagen na het indienen van de aanvraag.
Wat als de witte werkster (m/v) niet aan mijn wensen voldoet?
Wij zoeken een witte werkster die past bij jouw aanvraag. Je kunt bij ons aangeven als je toch niet tevreden bent over de hulp. Wij gaan dan op zoek naar een nieuwe kandidaat. Dit is inbegrepen bij het abonnement, dus je betaalt hier geen toeslag voor.
Zijn jullie ook actief in mijn woonplaats?
Wij zijn actief in heel Nederland, dus ook in jouw woonplaats.
Welke leeftijd heeft de witte werkster (m/v)?
Onze witte werkster zijn minimaal zestien jaar oud.
Ik ontvang geen mail van jullie, hoe kan dat?
Soms belanden e-mails per ongeluk bij de ongewenste e-mails of onder het kopje 'spam'. Als je een e-mail van ons verwacht, maar niet kunt vinden, kijk dan eerst daar. Als je de e-mail echt niet kunt vinden, neem dan contact met ons op.
Kunnen jullie mij garanderen dat ik word gekoppeld aan een witte werkster (m/v) met ervaring?
Een goede hulp is niet altijd een witte werkster met ervaring. Als je met zekerheid gekoppeld wil worden aan een witte werkster met ervaring, verwijzen wij je graag door naar www.tophulp.nl. Hier staan uitsluitend hulpen ingeschreven die al een tijdje schoonmaken.
Is de hulp altijd een vrouw?
Nee. Iedereen kan zich bij ons inschrijven en iedereen kan schoonmaken. Je krijgt dus niet per se een vrouwelijke hulp.
Wat wordt er gedaan om de kwaliteit van de witte werkster (m/v) te vergroten?
Wij bieden al onze witte werksters een training aan om de kwaliteit te verbeteren. De witte werksters ontvangen hiervoor een certificaat.
Financiële vragen
Hoe betaal ik mijn abonnement?
Je betaalt het abonnement via een automatische incasso. Wij zullen uiteraard nooit zonder toestemming geld van jouw rekening afschrijven.
Ik heb nog geen witte werkster (m/v), moet ik al maandelijks betalen?
Je betaalt pas als je van ons de gegevens van een witte werkster hebt ontvangen. Op dat moment start jouw abonnement, inclusief garantie en een fonds voor schade.
Betaal ik aan jullie of aan de witte werkster (m/v) zelf?
Je betaalt rechtstreeks aan de witte werkster. Je betaalt de witte werkster altijd een standaard uurtarief van € 15,-. Jouw hulp hoeft niets af te dragen aan ons. Maak met de witte werkster afspraken over de uitbetaling van de gewerkte uren.
Betaal ik de witte werkster (m/v) nog vakantiegeld?
Je betaalt de witte werkster een uurtarief van € 15,-. Dit is inclusief 8% vakantiegeld. Kijk voor meer informatie op de site van de Rijksoverheid.
Wat kan ik voor het uurtarief van € 15,- van mijn witte werkster (m/v) verwachten?
Alle taken in en rondom het huis die de witte werkster in jouw opdracht uitvoert, vallen onder het uurtarief. Hierbij kun je denken aan schoonmaaktaken, wassen, werk in de tuin of het halen van de boodschappen.
Ik wil mijn abonnement opzeggen, hoe doe ik dat?
Je sluit het abonnement altijd af voor minimaal één jaar. Na dit jaar kun je het abonnement per maand opzeggen. Dit doe je in jouw persoonlijke account.
Waar zijn de maandelijkse kosten van het abonnement voor?
Het abonnement zorgt dat jij onbezorgd een witte werkster in huis heeft:
- Fonds bij schade veroorzaakt door de hulp;
- Vervangende witte werkster als de hulp stopt;
- Account met online administratie.
Heeft de witte werkster recht op een reiskostenvergoeding?
Wij doen ons best een witte werkster te vinden die bij jou in de buurt woont. Je hoeft daarom geen reiskostenvergoeding aan de witte werkster te betalen. Woont jouw witte werkster verder weg? Ook dan hoef je geen reiskostenvergoeding te betalen. De witte werkster beslist zelf of hij of zij wel of niet bij jou aan het werk wil. En de witte werkster weet ook dat hij of zij geen aanspraak kan maken op een reiskostenvergoeding.
Procedurele vragen
Moet ik zelf voor schoonmaakmiddelen zorgen of neemt de witte werkster (m/v) die mee?
Je moet zelf schoonmaakmiddelen regelen. Via ons kun je korting op kwalitatief goede schoonmaakmiddelen krijgen.
Hoe zit het met een contract tussen mij en mijn witte werkster (m/v)?
Je hebt wettelijk gezien een arbeidsovereenkomst met de witte werkster. Dit kan zowel een mondelinge als een schriftelijke afspraak zijn over de inhoud van het werk, de uitbetaling van het loon, de werktijden enzovoort. Wij hebben een standaard contract. Je kunt dit contract downloaden zodra je een aanvraag hebt ingediend.
Wat moet ik doen als mijn witte werkster (m/v) ziek is?
Is de witte werkster ziek, dan kun je vragen of jouw hulp op een andere dag kan werken. Kijk voor meer informatie op de site van de Rijksoverheid.
Waar kan ik terecht met een klacht?
Je kunt contact met ons opnemen. Onze medewerkers nemen jouw klacht in behandeling en zoeken samen met jou naar een passende oplossing. Ben je niet tevreden met de afhandeling van de klacht, dan kun je ons klachtenformulier invullen. Jouw klacht wordt door de directie nogmaals in behandeling genomen.
Wetgeving
Moet ik mijn witte werkster (m/v) opgeven aan de Belastingdienst?
Als jouw witte werkster maximaal drie dagen per week bij jou werkt, dan valt hij of zij onder de regeling 'vrijgesteld huispersoneel'. Alle werkzaamheden die in en rondom de woning plaatsvinden vallen onder deze regeling. Concreet houdt de regeling in dat jij als opdrachtgever geen loonbelasting en premies afdraagt als je maximaal drie dagen per week met dezelfde witte werkster samenwerkt. De witte werkster hoeft zich niet in te schrijven bij de KvK en geen btw te heffen.
Je moet jouw witte werkster wel aanmelden bij de Belastingdienst als hij of zij vier of meer dagen per week bij jou werkt. In dit geval moet je ook zelf de salarisadministratie uitvoeren. Let er op dat jij jouw witte werkster op tijd bij de Belastingdienst aanmeldt. Als je de salarisadministratie niet zelf kunt of wilt uitvoeren, dan kun je contact met ons opnemen. Wij kunnen jou dan, indien gewenst, in contact brengen met een administratiekantoor.
Is mijn witte werkster (m/v) aansprakelijk voor schade?
Nee. In ons abonnement is een fonds voor schade opgenomen. Je kunt een schadeclaim indienen via deze vergoeding. Als de schade niet gedekt wordt door jouw eigen verzekering of als je eigen risico moet betalen, kun je terugvallen op deze vergoeding.
Gaat de witte werkster (m/v) als ZZP'er aan het werk?
Nee, jouw witte werkster valt onder de Regeling Dienstverlening aan Huis. Voor werkgevers scheelt deze regeling een hoop administratieve verplichtingen. Er hoeft geen loonbelasting of premie meer betaald te worden.
Overige vragen
Is het ook mogelijk om jullie in te schakelen als er sprake is van zorgbehoefte?
Ja. Als je een Persoonsgebonden Budget (PGB) ontvangt, verwijzen wij je door naar www.pgb-huishoudelijkehulp.nl. Deze website richt zich speciaal op mensen die een PGB ontvangen.
PGB is een bijdrage die je ontvangt als je wegens ziekte, handicap of ouderdom zorg nodig hebt. Het is een alternatief voor reguliere zorg via een zorginstelling. Is er sprake van een zorgbehoefte, maar ontvang je geen Persoonsgebonden Budget? Neem dan contact op met jouw gemeente (WMO). Zij kunnen nagaan of je recht hebt op PGB.
Kan ik voor mijn bedrijf een witte werkster (m/v) aanvragen?
Ja. Via Schoonmaakstervoorbedrijven.nl kun je een witte werkster aanvragen voor jouw bedrijf.
Ik ben op zoek naar een witte werkster (m/v) tijdens mijn zwangerschap en na de bevalling. Kan dat?
Je kunt een tijdelijke witte werkster regelen via Huishoudhulprondombevalling.nl.